0
0

درشیمی آلی ، یک واکنش افزایشی به واکنشی می‌گویند که در آن، دو مولکول یا بیش‌تر با یکدیگر ترکیب شوند و مولکول‌هایی بزرگ‌تر را تشکیل دهند. واکنش افزایشی به ترکیبات شیمیایی محدود می‌شود که پیوندهایی چندگانه داشته باشند و از آن‌جمله می‌توان به پیوند دوگانه کربن-کربن در آلکن ها یا پیوند سه‌گانه در آلکین  اشاره کرد. مولکول‌های شامل پیوند دوگانه در کربن-اکسیژن (کربونیل ) یا پیوند کربن-نیتروژن (ایمین) نیز با توجه به دارا بودن پیوند دوگانه، در واکنش افزایشی شرکت می‌کنند.

معمول‌ترین شکل تبدیل شیمیایی پیوند دوگانه کربن-کربن، واکنش افزایشی است. ریجنت‌های آلی و معدنی بسیاری به این گروه عاملی اضافه می‌شوند و در این مطلب قصد داریم به چنین واکنش‌هایی بپردازیم. بیش‌تر این واکنش های شیمیایی ، گرماده هستند چراکه پیوند پای  کربن-کربن، به طور نسبی، در مقایسه با پیوند سیگما تشکیل شده با اتم‌ها یا گروه‌های ریجنت، پیوندی ضعیف به شمار می‌آید.

به خاطر داشته باشید که انرژی پیوند یک مولکول، به انرژی می‌گویند که برای شکستن تمامی پیوند های کووالانسی  در یک مولکول مورد نیاز است. در نتیجه، اگر انرژی پیوند مولکول فرآورده، بیش‌تر از انرژی واکنش دهنده‌ها باشد، واکنش گرماده خواهیم داشت. در زیر، افزایش  به یک آلکن را مشاهده می‌کنید.

واکنش افزایشی

انواع واکنش افزایشی

به طور کلی، دو دسته واکنش افزایشی قطبی وجود دارند:

  • واکنش افزایشی الکتروفیلی
  • واکنش افزایشی نوکلئوفیلی

برای واکنش‌های افزایشی ناقطبی نیز دو دسته واکنش وجود دارند:

  • واکنش افزایشی رادیکال آزاد
  • واکنش افزایشی «حلقه‌زایی»‌ (Cycloaddition)

واکنش افزایشی الکتروفیلی

در واکنش افزایشی الکتروفیلی یا واکنش افزایشی الکترون دوستی،‌ پیوند پای در اثر انجام واکنش شکسته می‌شود و پیوندهای جدید سیگما شکل می‌گیرند.

واکنش افزایشی نوکلئوفیلی

واکنش افزایشی نوکلئوفیلی  واکنشی است که در آن، ترکیبی شیمیایی فقیر از الکترون یا یک پیوند پای، با یک هسته‌دوست غنی از الکترون واکنش می‌دهد. در اثر این اتفاق، پیوند پای از بین می‌رود و دو پیوند سیگما تشکیل می‌شوند.

واکنش افزایشی رادیکال آزاد

واکنش افزایشی رادیکال آزاد به واکنش افزایشی می‌گویند که شامل رادیکال آزاد باشد و ممکن است بین یک رادیکال و غیر رادیکال،‌ یا بین دو رادیکال انجام شود. واکنش رادیکال آزاد به ریجنتی با پیوند ضعیف وابسته است.

.

نمایش 0 نتیجه
پاسخ شما
فیلد زیر را به عنوان مهمان پر کنید یا اگر عضویت دارید
نام*
آدرس ایمیل*
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید