0
0

عوامل زیادی از جمله دمای سیال، شرایط جریان، فشار، جریان چندفازی و ذرات معلق می تواند بر میزان گرانروی موثر باشد.

هر چه دمای مایعات افزایش پیدا کند، میزان گرانروی آن ها کم می شود. اما در مورد گازها، خلاف این است. به عبارتی با افزایش دما میزان گرانروی در گازها افزایش پیدا می کند. پس در دمای بالا، حرکت مایعات راحت تر ولی حرک گازها سخت تر می شود. اما افزایش و یا کاهش مقدار ماده تاثیری در میزان ویسکوزیته سیالات ندارد.

در توضیح این مورد می توان به جنبش مولکول ها و حرکت پیوسته آن ها، طبق نظریه جنبشی مولکول ها اشاره کرد. با افزایش دما سرعت حرکت مولکول ها زیاد می شود. در مایعات با افزایش دما و انرژی جنبشی مولکول ها، فاصله بین آن ها زیاد می شود. پس با کم شدن نیروی بین مولکولی، اصطکاک داخلی کم شده و گرانروی نیز کاهش پیدا می کند.

در جریان آرام مایع، مقدار ویسکوزیته ثابت بوده اما وقتی که جریان های متلاطمی در مایع ایجاد شود، گرانروی تغییرات زیادی پیدا می کند. زیرا در جریان های آرام، حرکت لایه ها به آرامی و بدون ترکیب شدن با هم بوده ولی لایه ها در شرایط متلاطم، حرکات گردابی دارند.

تاثیر فشار در میزان گرانروی در مایعات بی تاثیر بوده ولی در گازها، با زیاد شدن فشار، ویسکوزیته نیز زیاد می شود. زیرا مایعات به دلیل خاصیت تراکم ناپذیری، وقتی فشار در آن ها زیاد شود، فاصله بین مولکول ها کم نخواهد شد.

حجم هر کدام از فازها در ویسکوزیته جریان های چند فازی موثر خواهد بود. وجود ذرات معلق در یک سیال می تواند تاثیر مثبتی در میزان گرانروی داشته و حرکت آن ها را سخت تر کند.

 

نمایش 0 نتیجه
پاسخ شما
فیلد زیر را به عنوان مهمان پر کنید یا اگر عضویت دارید
نام*
آدرس ایمیل*
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید