0
0

همان طور که در سوال ( تعریف گرانروی ) تعریف شده و از مقایسه دو ماده عسل و شیر استفاده شد، گرانروی را اندازه مقاومت یک سیال در برابر حرکت تعریف می کنند. با کند بودن جریان عسل، میزان گرانروی آن بیشتر از شیر است. از راه های مختلفی برای اندازه گیری ویسکوزیته استفاده می کنند. در یکی از این روش ها، ابتدا سیال مورد نظر وارد محفظه ی مدرجی کرده و همراه با آن توپی را داخل این محفظه قرار می دهند. برای اندازه گیری گرانروی با این روش باید مراحل زیر طی شود.

در این روش اندازه گیری باید گرانروی را به خوبی درک کرده و بدانیم که سیالی که میزان ویسکوزیته بالایی دارد، یعنی با سرعت کمتری جاری می شود. از وسایلی چون استوانه مدرج، خط کش، کرنومتر، مایع مورد نظر و ماشین حساب در این روش استفاده می شود. اما مایعی که میزان گرانروی آن سنجیده می شود باید شفاف باشد تا حرکت گوی در آن دنبال شود. با استفاده از محاسبه چگالی کره، چگالی مایع، سرعت حرکت کره در مایع که از نسبت مسافت طی شده به مدت زمان سپری شده به دست می آید، گرانروی مایع محاسبه می شود.

گرانروی سنج لوله مویین

یکی از روش های قدیمی اندازه گیری گرانروی، لوله مویین است که با اطلاع داشتن از چگالی و حجم مایع مورد نظر امکان پذیر است. در این روش، عبور مایع از لوله U شکلی صورت می گیرد که اندازه کوچک داشته و همچنین دارای قطر کوچکی هستند. مدت زمان عبوری مایع از لوله مویین با گرانروی سینماتیک متناسب است.

رئومتر چرخشی

در این تکنیک، تغییر شکل مکانیکی در مایعات با وارد شدن گشتاور دوقطبی ضعیف با اندازه های مختلف ایجاد می شود. آنچه در این روش اندازه گیری می شود، مقدار گشتاور مورد نیازی است که برای ایجاد چرخش به دور صفحه ی افقی لازم است. مقدار گشتاور مورد نیاز با میزان گرانروی متناسب است.

گرانروی سنج ارتعاشی

یکی دیگر از روش ها، استفاده از ویسکومتر ارتعاشی است که اندازه گیری گرانروی در آن با اعمال نوسان و ارتعاش به مایع و همچنین بررسی اثرات میرایی آن انجام می شود.

رئومتر میکروسیالی

می توان ویسکوزیته دینامیک سیالات در میزان حجم های کوچک را با استفاده از تکنیک جدید رئومتر میکروسیالی اندازه گیری کرد. در این روش، مایع را از داخل کانال میکروسیالی عبور می دهند که جریان آهسته ای در آن برقرار است.

نمایش 0 نتیجه
پاسخ شما
فیلد زیر را به عنوان مهمان پر کنید یا اگر عضویت دارید
نام*
آدرس ایمیل*
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید