0
0

معرفی کاتیون ها و آنیون ها

یون‌هایی که بخشی از موضوع علم شیمی هستند از اتم‌ها و الکترون‌هایی تشکیل می‌شوند که با حذف یا اضافه کردن یک یا چند الکترون ظرفیتی که بار مثبت یا منفی ایجاد می‌کنند وزن خود را افزایش داده یا از دست داده‌اند. یون هایی که بار منفی دارند آنیون و یون هایی که بار مثبت دارند کاتیون نامیده می شوند. از آنجایی که هر دوی آنها دارای ویژگی های متضاد هستند، جذب یکدیگر می شوند و در نتیجه یک پیوند یونی بین آنها ایجاد می شود.

کاتیون ها چیست؟

کاتیون ها یون هایی با بار مثبت هستند. آنها زمانی تشکیل می شوند که یک فلز الکترون های خود را از دست بدهد. آنها یک یا چند الکترون را از دست می دهند و هیچ پروتونی را از دست نمی دهند. بنابراین، آنها دارای بار مثبت خالص هستند. برخی از نمونه‌های کاتیون‌ها عبارتند از: کلسیم (Ca2+)، پتاسیم (K+)، هیدروژن (H+).

آنیون چیست؟

آنیون ها یون هایی با بار منفی هستند. آنها زمانی تشکیل می شوند که غیرفلز الکترون ها را به دست‌آورد. آنها یک یا چند الکترون به دست می آورند و هیچ پروتونی را از دست نمی دهند. بنابراین، آنها دارای بار منفی خالص هستند. برخی از نمونه‌های آنیون‌ها عبارتند از: یدید (I–)، کلر (Cl–)، هیدروکسید(OH–).

وقتی یک کاتیون سدیم به صورت Na+  نشان داده می شود، نشانگر بار مثبت نشان می دهد که یک الکترون کمتر از تعداد کل پروتون ها دارد و این کاتیون سدیم نیز با واکنش با مواد دیگر ترکیبات سدیم را میسازد. بنابراین، سدیم با داشتن توزیع نابرابر الکترون ها و پروتون ها، آن را قادر می سازد بار مثبت داشته باشد. همچنین عنصر کلرید آنیون Cl-  نشان می دهد که یک پروتون کمتر از تعداد کل الکترون ها دارد و به آن بار منفی می دهد. تفاوت بین آنیون ها و کاتیون ها در جدول زیر ارائه شده است.

تفاوت بین آنیون ها و کاتیون ها

پایه هاآنیون هاکاتیون ها
تعریفآنیون ممکن است به عنوان اتم یا مولکولی که بار منفی دارد تعریف شود.کاتیون ممکن است به عنوان یک اتم یا مولکول با بار مثبت تعریف شود.
نوع شارژمنفیمثبت
نوع عنصرغیر فلزیفلزی
نوع الکترود استفاده شدهآندکاتد
نمونه هاسولفید، اکسید، فلوراید، کلریدآهن، سرب، سدیم

 

آنیون ها و کاتیون ها هر دو یون هستند. آنها دارای بار الکتریکی مخالف هستند، بنابراین جذب یکدیگر می شوند. کاتیون، کاتیون های دیگر را دفع می کند در حالی که آنیون، آنیون های دیگر را دفع می کند. تعداد پروتون ها بیشتر از تعداد الکترون های یک کاتیون است در حالی که تعداد الکترون ها بیشتر از تعداد پروتون های یک آنیون است.

تفاوت‌های فوق می‌توانست تصویر واضحی از این که چگونه این دو یون که صداهای مشابهی دارند در طول یک واکنش شیمیایی از نظر ماهیت متفاوت هستند.

نمایش 0 نتیجه
پاسخ شما
فیلد زیر را به عنوان مهمان پر کنید یا اگر عضویت دارید
نام*
آدرس ایمیل*
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید

سوال خود را مطرح کنید